Presentación del libro del profesor Juan Pablo Luna

232392

El Instituto de Ciencia Política de la Pontificia Universidad Católica de Chile y el Núcleo Milenio para el Estudio de la Estatalidad y la Democracia en América Latina, tienen el agrado de invitarle a la presentación del libro del profesor Juan Pablo Luna "Segmented Representation. Political Party Strategies in Unequal Democracies", publicado por Oxford University Press, 2014. La actividad se realizará el miércoles 7 de enero a las 18.30 hrs, en la Sala Verde, Centro de Extensión UC, Alameda 390.

Los comentarios estarán a cargo de Tulia Falleti (University of Pennsylvania) y Patricio Navia (Universidad Diego Portales). Moderará el profesor Rodrigo Mardones, director del Instituto de Ciencia Política UC

El profesor Luna es Doctor en Ciencia Política por la Universidad de Carolina del Norte, Chapel Hill (2006). Su tesis doctoral obtuvo el Premio Juan Linz a la Mejor Tesis Doctoral, otorgado por la Comparative Democratization Section de la Asociación Americana de Ciencia Política (2008). También en 2008 obtuvo una beca post-doctoral del Programa de Estudios Latinoamericanos del Woodrow Wilson Center for Scholars. Ha sido profesor visitante en las universidades de Harvard (2013), Brown (2011), Princeton (2008) y Salamanca (2003). Actualmente es Profesor Asociado del Instituto de Ciencia Política (PUC-Chile) e Investigador Responsable del Núcleo Milenio para el Estudio de la Estatalidad y la Democracia en América Latina. En 2010, publicó, junto a Herbert Kitschelt, Kirk Hawkins, Guillermo Rosas y Elizabeth Zechmeister el libro Latin American Party Systems (Cambridge University Press).

Inscripciones aqui

Segmented Representation. Political Party Strategies in Unequal Democracies. Oxford University Press- Studies in Democratization, 2014

ABSTRACT: Millions of enfranchised people live in abject poverty in democracies around the world. Yet in representative democracies, the success or failure of political parties rests on their ability to effectively engage voters. In today's highly unequal and individualized societies, the diversity of voters along socioeconomic, religious, and other lines presents an obstacle for parties vying for electoral success. How, then, can widespread, crushing poverty still exist in stable democracies, if every citizen has a vote? Two wildly different parties, Chile's right-wing UDI and Uruguay's left-wing Frente Amplio, have achieved stunning victories in this supposedly inhospitable political landscape. They have done so by simultaneously segmenting and strategically harmonizing their linkages to distinct cross-sections of voters in each society. While that electoral strategy makes for a winning hand for parties in fragmented modern societies, it perpetuates the gross inequalities that characterize the social, political, and economic landscapes of the developing democratic world. This book develops a new analytical and conceptual framework to unveil and explain segmented representation, revealing new implications for democratic societies.

Más información sobre la publicación aquí

9780199642649_450